Derfor må du som selger beherske sosiale medier

Jeg husker så godt januarmåneden i 1996. Jeg var 21 år, hadde klippet ned det halvlange håret, visittkortet sa salgskonsulent Ditt Distrikt, og jeg hadde fått mobiltelefon av jobben. Og fire ukers salgskurs. Jeg var klar til å innta Norge! Ja, det var ofte det vi gjorde når vi kom til en by, og kun var der i tre uker. Før vi reiste videre.

Kundene overtar kjøpsprosessen

Ofte opplevde jeg at kunden spurte «hva synes du?», etter at jeg hadde lagt frem et bra svulstig tilbud. Og ukentlig opplevde jeg at kunder hadde satt frem kaffe og kaker til møtet. For vi var nesten «Det Kongelige norske Televerk» on Tour.  Det var ofte jeg satt med trumfkortene. «Blir du ikke med nå er det over et år til neste mulighet…»

For i 1996 var det ingen venner å spørre på Facebook, ingen Google eller Siri. Og det var reelle trykkedeadliner.

  • I dag kan du bestille og legge ut en annonse 24/7 på Google og Facebook
  • I dag vet du gjerne mer om bilen vi har lyst til å kjøpe enn bilselgeren
  • I dag vet du ofte mer om hva som feiler deg enn legen din

Vi kunder har tatt over kjøpsprosessen, rett og slett.

 

Bestill GRATIS workshop innen digital markedsføring 

Hvordan skal jeg som selger opptre i mylderet av konkurrenter og muligheter?

Jeg vil mene at noe er likt som i 1966, 1976 1996 og 2019

  • Vi mennesker elsker å kjøpe – men hater å bli solgt til
  • Vi mennesker liker når noen forstår oss
  • Vi mennesker liker å handle der vi blir respektert

 

Så punkt en for en selger er å lytte.

Punkt to er å gi verdi – også før salgsmuligheten dukker opp!

Robert Bekkesletten 

Social selling

Social Selling eller Sosialt salg ble presentert som en ideologi for noen år siden. Jeg mener at er mer et tankesett enn en ren oppskrift. Jeg liker veldig godt Alain Fassotte sin definisjon fra 2013

«Sosialt salg er de prosesser som skjer i sosiale medier som får kunden inn i ”butikken”.»

 

Tenk hvilken kraft som ligger åpent for deg ved å bruke arenaer som Facebook og LinkedIn?

Hvis du IKKE pusher salg, vel og merke.

Sosialt salg kan forklares slik:

  1. Finn
  2. Lytt
  3. Hjelp ved å gi verdi
  4. Vis engasjement
  5. Selg

Det finnes programvare som kan bygge hele denne kundereisen. Både Hubspot og LinkedIn Sales Navigator er gode kanaler hvis du vil satse på sosialt salg. Begge koster penger.

Et helt gratis tips er Google Alerts, som lar deg overvåke nettet for nytt og interessant innhold fra en valgt søkefrase. For eksempel «Nissan» eller «Opel», hvis jeg vil følge med hva som skrives på nett om disse to bilmerkene. Resultatene kommer i en e-post, og gir meg mulighet til å følge med en gitt bransje eller bedrift.

Google Alerts

 

Hvis du vil starte med sosialt salg og bli en sosial selger er mitt klare råd å starte med «å pusse» på din profil på LinkedIn. Den kan spisses, med et godt profilbilde, en bedre tekst som presenterer deg.

 

Les mer hvordan bruke LinkedIn smart.

Og ikke minst begynn med å dele en egen status!

Du må tørre å hive deg utpå – og det er veldig sjelden du kommer til å drukne😊

Robert Bekkesletten

Robert er salgsleder og partner i Guru Utvikling. Gjennom over 20 år i salg og mediebransjen har han dannet seg et godt bilde av hva som fungerer i dagens digitale verden.

Motta nyhetsbrev fra oss