Hvordan håndtere markedsføringen i utfordrende tider

Koronaviruset har satt skrekken i både befolkning og næringsliv. Vi er omgitt av salgsstopp, permitteringer og stillstand.  Kunder og ansatte befinner seg i karantene eller hjemme med skolebarn, og tenker mindre på anskaffelser enn på å holde hjulene i gang - Nå er det «business as unusual» som gjelder.

Men midt oppe i det uvirkelige finnes det heldigvis noen lyspunkt, spesielt for de som er villige til å ta i bruk digitale kanaler. Om man har fulgt med i både medier og i sosiale medier de siste ukene, bobler det av skapertrang, kreativitet og tilpasningsevne i det lokale næringsliv.

Her er noen av våre oppmuntrende betraktninger, som vi håper du kan dra nytte av for å gjøre det beste ut av den krevende situasjonen vi befinner oss i.

 

1. Hva er kunden opptatt av akkurat nå?

Dette er sannsynligvis ikke tiden hvor man bør satse på ren salgsfremmende kommunikasjon. Dette med mindre du selger et produkt eller tjeneste som kan lette hjemmekontortilværelsen eller eliminerer frykt og usikkerhet tilknyttet smittefaren som truer rundt ethvert gatehjørne.

Utvid horisonten og tenk markedsføring i et langsiktig perspektiv. Istedenfor å fremme selgende budskap, se heller på muligheten for å publisere innhold som inspirerer, har en nytteverdi eller som kan bidra til økt kunnskap. Kommuniser at din bedrift fortsatt eksisterer og fortell hvordan du forholder deg til situasjonen. By gjerne på dere selv med og ikke vær redd for å vise sårbarhet, vi befinner oss alle i samme båt. Dette vil garantert bidra til å bygge tillit og skape et troverdig inntrykk av din bedrift.

 

SOME-1

2. Prioriter digital synlighet

Det er tøffe tider for de fleste bransjer og bedrifter, dette fører til at mange må foreta noen knallharde prioriteringer. Folk permitteres over en lav sko, og de fleste er usikre på hva fremtiden har å by på. Vi har selvfølgelig stor forståelse for de som må kutte kostnader for å overleve, men det er likevel en del grunner til at det er akkurat nå du bør satse på synlighet i de digitale plattformene.

Flere nyhetskanaler, Telia og Telenor og en mengde andre aktører melder om en markant økning i nettbruk og aktivitet i sosiale kanaler. Eksempler på den økte aktiviteten er hjemmeundervisning på nett, videomøter som avholdes for ansatte og kunder, man møter venner via Facetime, og konserter streames i sosiale medier. Men hvordan kan økt nettrafikk bidra til å hjelpe vår bedrift?

Svaret er åpenbart. Både potensielle og eksisterende kunder tilbringer sannsynligvis langt mer tid på nettet enn tidligere. Dette gir deg et langt større rom for å fange oppmerksomheten og nå frem med budskapene dine.

Det er viktig i denne sammenheng å huske at folk flest ikke slutter å drømme om å reise, gå til innkjøp av ny bil, eller dra på restaurantbesøk til tross for at tilværelsen er snudd på hodet. Snarere tvert imot, drømmen om bedre tider sørger for å holde hjulene i gang. Og hvis du satser på økt synlighet nå som ingen er i kjøpsmdous, er det temmelig sikkert at din bedrift vil være «top of mind» når vi er tilbake til normalen.

 

Book videomøte med Steffen nå!

3. Revurder markedsplanen

Markedsplanen du laget da året var nytt og uprøvd har sannsynlig ikke tatt høyde for en situasjon som dette. En avsjekk av de planlagte aktivitetene vil derfor i denne sammenheng være svært viktig. Ta en vurdering på om budskapet ditt enten bør justeres eller droppes helt. Kanskje situasjonen legger tilrette for at produktene og tjenestene har fått en ny verdi for kundene dine? En rabatt på dopapir som tidligere kunne bli ansett som noe ubetydelig, har definitivt en langt større verdi nå enn før!

Om du enda ikke har tatt steget med å utforme en konkret markedsplan, kan du knapt bruke tiden til noe mer hensiktsmessig enn det å utforme en. 

 

4. Sett av tid til innholdsproduksjon

Innholdsmarkedsføring er fremdeles den beste måten å markedsføre seg på digitalt. Satser man fremover på å produsere en mengde innhold som kan publiseres i tiden fremover, står man langt bedre rustet når tingenes tilstand er tilbake til normalen. Dette er tiden til å gjøre de små håndfaste grepene, grep som kan bidra til å sikre fremdrift for markedsføring i lang tid fremover.

 

Lest denne saken? Den som intet skriver – intet vinner.

 

5. Vis omstillingsevne

De seneste ukene har det oppstått svært mange eksempler på virksomheter som har klart å tilpasse seg den nye situasjonen vi befinner oss i.  Artister holder konserter via streaming i sosiale kanaler, lokale bedrifter tilbyr hjemlevering og fastleger har begynt å benytte seg av videokonsultasjoner som aldri før.

Et godt og nærliggende eksempel på en bedrift som har vist omstillingsevne er en av våre gode kunder som livnærer seg på catering til bedriftsmarkedet. Da livsgrunnlaget forsvant på dagen, øynet de muligheten for å åpne opp for privatkunder i nettbutikken som tidligere var myntet på eksisterende bedriftskunder. Nettbutikken var allerede operativ, og de bestemte seg raskt for å satse på salg av dagligvarer ut til privatmarkedet med hjemlevering på døren. Dette blir idag markedsført via annonsering i sosiale kanaler og via Google Ads - noe som har gitt svært gode resultater og sikret bedriften inntekt i tiden fremover. 

«Husk derfor at evnen til omstilling vil føre til ideer. Ideer vil avdekke muligheter og muligheter vil til slutt lede vei til konkrete tiltak. Og det er de konkrete tiltakene som vil være avgjørende for om det er din eller konkurrentens bedrift som består i løpet av det kommende året.

 

Noen spørsmål du kan ta med deg videre:

- Kan vi benytte de digitale kanalene som finnes på en bedre måte enn vi gjør i dag?

- Kan kjøps- og leveringsprosessen forenkles for kundene våre via bruk av internett, - f.eks via å sette opp en egen nettbutikk?

- Kan vi opprette en dialog i sosiale kanaler for å finne ut hvordan vi kan gjøre kjøpsprosessen lettere for kundene i nær fremtid? 

Steffen Aaserud

6. Ta vare på dine kunder

Ifølge en av våre gode kunder er det fem ganger så dyrt å skaffe en ny kunde som det er å beholde en. Historien er full av eksempler på at det er selskaper som er flinke til å ta vare på kundene sine som lykkes best i krisesituasjoner. Vi anbefaler derfor at du gjør en innsats for å holde kundene dine oppdatert, uansett hvor mye eller lite du er påvirket av pandemien.

Vi lever i et digitalt samfunn, og mange trenger ikke nødvendigvis å måtte møtes rent fysisk. Avhold derfor møtevirksomhet via video, og opprett en tett dialog med eksisterende kunder. Vis omsorg for at de befinner seg i en sårbar situasjon og finn ut hvordan din bedrift kan hjelpe kunden igjennom dette på best mulig måte. Personlig oppfølging vil garantert kunne bidra til å skape tettere bånd, som igjen vil kunne skape et langsiktig og nært kundeforhold.

Hva med å arrangere et webinar hvor bedriften gir tips og råd om saker og ting som kundene dine kan ha nytte og glede av?

 

Som en klok mann en gang sa «Det er i krisetider man har muligheten til å legge grunnlaget for ny oppgang».

 

Steffen Aaserud

Steffen er leder for Guru Utvikling i Oslo. Han har jobbet i flere salgsorganisasjoner og med sine 10 år i salg er han god til å se hvordan sosialt salg og digital markedsføring går hånd i hånd.

Motta nyhetsbrev fra oss