Hvordan skape lønnsom markedsføring?

Markedsføringsposten er en godt diskuterbar post i regnskapet, og meningene mange. "Kundene kjenner oss så godt." "Bortkasta penger." "Vi må markedsføre oss mer."

Hvor stort et markedsføringsbudsjett skal være finnes det naturligvis ingen fasit på. Men å tro at man i dagens digitale verden kan leve alene på "jungeltelegrafen" og eksisterende kunder er i beste fall naivt. Eller som Philip Kotler sier:

“Companies pay too much attention to the cost of doing something. They should worry more about the cost of not doing it." 

 

Flere kanaler - større muligheter

I dag har vi langt flere verktøy innenfor markedsføring enn tidligere. Internett har fått en enorm stor plass i hverdagen, og dette gir alle bedrifter (uansett beliggenhet) store muligheter.

For hva gjør du selv når du skal kjøpe noe eller vurdere innkjøp? Jo, du Googler. Du bruker Internett for å sikre deg informasjon til å gjøre et fornuftig valg. Dine kunder og potensielle kunder er akkurat som deg. De er på Internett for å finne informasjon. Og ved hvilke søkeord/søkefraser ønsker din bedrift å være synlig?

 

Søkemotorer er helt geniale

Et godt eksempel på hva du bør tenke på når det kommer til søk er at vi i dag er mye mer spesifikke i vårt søk enn bare for noen få år tilbake. Vi søker gjerne «elbil med lang rekkevidde» i stedet for «elbil», osv. Dette ser vi via bl.a. Google Search Console som vi benytter i vår analyse. 

Dersom du ikke har kontroll på hva dine kunder og ønskede kunder søker etter på Internett må du starte med dette nå!

Search Console
Her skjermdump fra en kundes Google Search Console.

 

Sosiale medier – målrettet markedsføring

Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, osv. Rekken er lang og kanskje uoversiktlig. Faktum er dog at vi nordmenn elsker sosiale medier, og legger igjen masse opplysninger som din bedrift kan få glede av.

Hva er vel ikke bedre enn å betale kun for å nå dine potensielle kunder?

Ved hjelp av sosiale mediers diverse oppbygninger, kan du definere en eller flere målgrupper for din bedrift. Da slipper du å betale for en hel målgruppe når du kun er på jakt etter menn i alderen 35-55år med en spesifikk utdannelse og/eller interesse.

Genialt, ikke sant?

 

 New call-to-action

 

Bruk mer energi på det digitale

Vi i Guru Utvikling mener at digitale plattformer er både nåtid og fremtiden. Samtidig er det slettes ikke slik  at papir, TV og radio er dødt. Men det koster. Spørsmålet du må stille deg er: Hva gir best effekt for min bedrift?

Det er med god grunn at alle de store bedriftene bruker mer og mer ressurser på digital markedsføring. Du og din bedrift ønsker selvsagt størst mulig utbytte av markedsføringsbudsjettet. I dag er det liten tvil om at du får best verdi for investering gjennom det digitale, uansett størrelse på din bedrift.

Vi kan ta en kikk på mediekaken for 2018. Her kan vi se at Internett inkludert mobil har økt, og stikker nå av med hele 37 prosent av kaka (32,9% i 2017). Det er verken uventet eller overraskende.

Hvordan fordeler din bedrift markedspotten?

Mediekaken 2018 Kilde: https://www.irm-media.se/no/om-statistikken/arsstatistikk/reklameinvestering-2018 

Rune Skasberg

Rune er daglig leder og partner i Guru Utvikling. Gjennom 20 år i arbeidslivet med fokus på salg, ledelse, økonomi, finans og logistikk har han bred erfaring i hva som skaper lønnsomhet. Denne kompetansen benytter vi selvsagt også i dagens digitale verden.

Motta nyhetsbrev fra oss